ZenePlusz 22-23/4.
Játékok és szenvedélyek
MŰSOR:
Haydn: Sinfonia Pasticcio
Mozart: G-dúr hegedűverseny KV 216
Scsedrin - Bizet: Carmen-szvit
Julian Rachlin - hegedű
Cakó Ferenc - homokanimáció
Budafoki Dohnányi Zenekar
vezényel: Hollerung Gábor
Haydn életművében a ciklikusság még nem jelenti a tételek összetartozását, amint ez Beethoven óta a romantikában megszoktuk. Ezrét egy olyan képzeletbeli Haydn szimfóniát hallunk, amelynek mindegyik tétele különböző szimfóniából van, mégis úgy hat, mintha ezt Haydn is épp így szerette volna megírni.
Bizet Carmenje, az operairodalom egyik legnépszerűbb alkotása, és a belőle készült zenekari szvitek is a közönség kedvencei közé tartoznak.
Scsedrin Carmen feldolgozása a legizgalmasabb ezek közül. Balettzenét írt a Carmenből felesége, a híres Maja Pliceszkaja számára. Különleges az előadó apparátus: a vonósok mellett jelentős szerephez jut a szokatlanul nagylétszámú ütőkar. Különleges a feldolgozásmód azért is, mert Scsedrin szabadon bánik a Carmen zenei anyagával, mind hangszerelés technikájában, mind dramaturgiájában és számít a hallgató fülében ott csengő, jól ismert dallamok emlékezetére, arra, hogy több olyan dallamot ismerünk fel a műben, amely valójában meg sem szólal, mégis hallani véljük.
Az előadáson ezúttal nem tánckar működik közre, hanem Cakó Ferenc, aki bámulatos homokanimációs technikájával egy általa elképzelt történetet mesél el majd.