A horror filozófiája című zenés absztrakt film Noël Carroll azonos című könyvének adaptációja. Az eredetileg 1990-ben megjelent, nagyhatású műfajelméleti szöveg arra a kérdésre keresi a választ, hogy a horrorfilmek miért képesek vonzerővel hatni a nézőkre, miközben alapvetően félelmet, undort és iszonyatot keltenek – vagyis olyan érzéseket, amiket a hétköznapokban kerülünk. Carroll ezt nevezi a műfaj paradoxonjának.
Lichter Péter és Máté Bori filmje Carroll szövegének hét legfontosabb tétele köré épül. A horror filozófiája képsorait az alkotók két nyolcvanas évekbeli slasher film (Rémálom az Elm utcában, Rémálom az Elm utcában 2.: Freddy bosszúja) 35 mm-es tekercseinek képzőművészeti felhasználsával (roncsololásával, festésével és karcolásával) hozták létre. A horror filozófiája a zsánerfilmek és az avantgárd, a filmelmélet és Hollywood érzéki összemosására tesz kísérleteti: arról a kísérteties gyönyörről tudósít, amit a művészetelmélet vagy egy jó horrorfilm is kiválthat a befogadóból.
A 7 részes projekten az alkotók jelenleg is dolgoznak, a Titanic Filmfesztiválon az első három befejezett epizód lesz látható, melyek a horror etimológiája, érzelmi hatása és földrajza köré szerveződik. A harminc perces film vetítése előtt az alkotók rövid előadást tartanak a film kontextusáról.
La Philosophie de l'horreur (A horror filozófiája - 2020)
21 octobre, 18h00
Présentation de 30 minutes, film de 25 minutes | Projection suivie d’un échange avec la salle
Réalisateurs : Péter Lichter et Bori Máté | Musique : Ádám Márton Horváth | Texte : Noël Carroll | Producteur : Dóra Nedeczky
Adapté de La Philosophie de l’Horreur, de Noël Carroll, publié en 1990, le film développe le concept de paradoxe du film d’horreur qui attire le spectateur en suscitant des émotions qu’il évite au quotidien, telles que la peur ou le dégoût.
L’esthétique de la Philosophie de l’Horreur est construite à partir d’un travail artistique effectué sur les copies 35 mm de deux slasher : Les griffes de la nuit et La revanche de Freddy.
La philosophie de l’horreur tente ainsi de mêler sensuellement les films de genre à l’avant-garde, à la théorie du film et à Hollywood.
Le festival du film Titanic présentera les trois premiers épisodes d’un travail en cours, construit autour de sept éléments clés de la théorie de Carroll.