Műsor
Beethoven: Házavatás nyitány
Beethoven: Ah, perfido – koncertária
Beethoven: Krisztus az Olajfák hegyén – oratórium
Közreműködik
Kolonits Klára (szoprán),
Brickner Szabolcs (tenor),
Gáspár István (basszus),
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Vezényel
Csaba Péter
Beethoven Házavatás nyitánya a bécsi Josephstädter Theater ünnepélyes felavatására készült 1822-ben, egyetlen koncert-áriáját pedig előszeretettel tűzik műsorra valamelyik nagy vokális műve, a IX. szimfónia, a C-dúr mise, vagy, mint jelen esetben, a Krisztus az Olajfák hegyén című oratórium előtt. A műfajt Mozart tette ismertté, több remek hangverseny-áriát komponált. Beethoven az ő példáját követi, amennyiben az áriát recitativo vezeti be, mint a korabeli operákban. Az ária címe azt jelenti: Ó, te áruló! Olasz szövegre íródott, a recitativo szövege a híres szövegíró, Metastasio „Achilles Szküroszon” című drámai operaszövegéből való. Egy felháborodott nő panasza, akit kedvese éppen elhagyni készül. A zene gyors, indulatos, nagyon kifejező. 1803-ban írta Beethoven első oratorikus művét, amelyet ugyanazon a hangversenyen mutattak be, mint a c-moll zongoraversenyt és a II. szimfóniát. A Krisztus az Olajfák hegyén igazi oratórium a händel-i értelemben, Beethoven első műve, amelyben emberi hangot, szólistákat és kórust alkalmaz. Az oratórium a bibliai passió-történet egyik legdrámaibb részét dolgozza fel: azt, amikor Jézus az Olajfák hegyén, a Getszemáni-kertben tölti az éjszakát tanítványaival és ott fogják el őt Pilátus katonái. A zene hatásosan érzékelteti a szöveg drámaiságát.