Program


A zongora reneszánsza

A zongora reneszánsza

Ez az "a" zongoraest, mely nemcsak a darabok okán meghatározó hangütés évadunk elején. "A" koncert, mely nemcsak az előadó, a Kossuth- és Liszt- díjas Bogányi Gergely fantasztikus interpretátori képességeinek felmutatására, de a Kölcsey Központ tulajdonában is meglévő Bogányi-zongora hangzásának bemutatására is nagyszerű alkalom.  több...

Nincs aktuális előadás

Egy múltbeli eseményre kerestél. Kérjük, válogass aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2017. szeptember 12. kedd, 19:30

E koncert első két darabja - Beethoven Pathetique-szonátája és Schubert 4 impromptu-je valójában a Hallgatóról szól, neki ad közel egy órányi gondolkodási,  töprengési, lélekben újjáépülési időt. Megteremtve azt a különleges hangteret, melynek csak egy része a hangzó zene. A maradékot: a lelket, a figyelmet, a belső csöndet, a Hallgatónak magának kell hoznia, mert az első két darab valójában csak így jöhet létre. Alkalomként a gondolkodásra, az összeszedődésre, lehetőségként  arra, hogy a koncertteremben ugyan együtt ülve, de mégis: magányosan nézzünk szembe önmagunkkal.

Beethoven 1799-ben, alig 27 esztendősen komponált Pathetique-szonátája, vagy Schubert 4 impromtu-je, e két hatalmas darab, alapvető kérdések egész sorát veti fel. Nem virtuóz hatásvadászattal: igaz, tiszta hanggal, személyes közvetlenséggel szólalnak meg, egyszerű, világos eszközökkel teremtve egyensúlyt a zeneszerzői szakma állandó, megtanulható elemei és a személyes mondanivaló szükségképpen kereteket feszegető egyedisége, sok esetben szűnni nem akaró belső feszültsége között. Beethoven a karakteresebb, egyénibb, drámaibb, szabálytalanabb, Schubert az eszköztelenebb. S bár lehet az a benyomásunk: technikailag nem tűnik különösebben bonyolultnak ami szól, a hangverseny első részének végére abban is biztosak lehetünk: a kozmosz egy bizonyos pontjáról folyik a zene. Onnan, ahol e tökéletes tételek örök helye van.

A zongoraest második részében, immár magányunkból visszatérve, Liszt grandiózus h-moll szonátája ránt vissza bennünket az ámulat, a technikai bravúr, a szédületes modulációk, a romantikus érzelmek, az óriási hangtömbök, a felszárnyaló ívek, az állandó felépülések és elvezetések folytonosan áramló világába. Az 1853 februárjában befejezett darabot a szerző eleve összegzésnek, az addig bejárt zongorista-zeneszerzői út szintézisének szánta, de olyannyira megelőzte korát, hogy szinte Bartókig tartott, mire a h-moll szonáta egyáltalán elfoglalhatta méltó helyét a pódiumokon és napjainkra a XIX. század zongorairodalmának egyik legtöbbet előadott darabjává válhatott. Johannes Brahms állítólag elaludt alatta -  hogy volt erre képes az elképesztő fúga, a körülötte sistergő mellékszólamok, vagy a romantika harmóniai kereteit sok esetben már-már szétfeszítő liszti akkordmenetek, modulációsorok hallatán?  E 27 perces, de alig negyedórásnak ható mű hallgatása közben, folyamatosan vándorolva a legfiligránabb pianisszimóktól a szinte nagyzenekart kívánó teljesség fortissimójáig, saját lelkünk is teljes spektrumon rezonál. Az ember egy ideig próbálja értelmezni a Szerzőt és hideg fejjel  tudni akarja, hol is tartunk. Aztán a sokadik váltásnál, a legmeghittebb hangulatból ismét alig másodpercek alatt lendülve a tetőfokra, rájön, hogy hallgatóként  csupán egyetlen dolgot tehet: vakon ráhagyatkozik a Szerzőre és csak engedi: vigye ahová akarja. Elképesztő teljesség a jutalma.  Mert a h-moll szonáta maga a bizonyosság: Liszt Ferenc kezében a forma, a tudás,  - az igazság.

Páratlan triumvirátus, Beethoven, Schubert, Liszt három fajsúlyos darabja teremti meg e Bogányi-koncert teljességét is, avatja e kihagyhatatlan estet igazi zongora-összművészeti élménnyé, valódi vándorúttá magányos csöndektől szédületes magaslatokig zenei és lelki értelemben egyaránt.

Jegyek 2017. szeptember 4-től kaphatók

Ajánlatunk


A Diótörő balett ötlete a cári színház egykori igazgatójától származott. E. T. A. Hoffmann: A diótörő és az egérkirály című meséje alapján olyan mese-balettet akart színpadra vinni, ami minden addigit felülmúl, mind hangzásban, mind pedig látványban. Csajkovszkijt kérte fel a muzsika megkomponálására. A hattyúk tava és a Csipkerózsika után harmadik, egyben utolsó balettje is nagy sikert hozott a szerzőnek. A Diótörő zenéjéből előbb a hat tételes szvit került bemutatásra 1892. márciusában, majd ugyanezen év decemberében bemutatták a pompásan kiállított színpadi művet is. A Diótörő a balett irodalom leggyakrabban játszott darabja lett.

Babaróka 3+ 100 perc, 1 szünettel Bábtechnika: bunraku

Kövess minket!


További ajánlataink


Anima Sound System: "Föld, kő és arany kering benned"

Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum SZÉKELYEK- Örökség mintázatok kiállításához kapcsolódó zenés-irodalmi est. Zárás utáni exkluzív program, melyet követően a SZÉKELYEK kiállítás 20…

NYÁRI KÁROLY - BUDAPESTI KARÁCSONYI KONCERT - Családi Karácsony

Budapest Kongresszusi Központ

Családi karácsonyi koncert! Ünnepeljen együtt Nyári Károly felejthetetlen Budapesti Karácsonyi Koncertjén 2024. december 27-én a Kongresszusi Központban!

Hirdetési információ

Ebben a rovatban a rendszer által válogatott népszerű programokat ajánlunk. Közöttük fizetett hirdetések is lehetnek.

Ajándékozz jegy.hu
ajándékutalványt!

Az ajándékutalvány a Jegy.hu rendszerében használható fel az elérhető programokra (színház, koncert, fesztivál, sport) történő jegyvásárláskor.

Kultúrát otthonról
online.jegy.hu

Élvezd otthonod kényelméből az online streaming kínálatunkat!

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Ha szeretnél értesülni legfrissebb ajánlatainkról, aktuális kedvezményeinkről és induló jegyelővételeinkről iratkozz fel hírlevelünkre!

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsd össze a kosarad újra!