A Failoni Kamarazenekar története 1982-ben kezdődik, amikor a neves impresszárió, Nelly Failoni - Sergio Failoni karmester özvegye, - felfigyel egy tehetséges fiatal hegedűsre. Meghallgatást szervez neki Giuseppe Patané olasz karmesternél, aki azonnal szerződteti a nápolyi Operaház zenekarába.
A hegedűművészt Nagy Bélának hívják. Amikor néhány év múlva visszatér Budapestre, a Magyar Állami Operaház zenekaránál helyezkedik el.
Olaszországban szerzett tapasztalatainak nagy részét nem tudja kamatoztatni a zenekari árokban, de Nelly Failoni rajta tartja a szemét: „Miért nem csinál egy kamarazenekart?"
Így jön létre a Magyar Állami Operaház zenekari művészeiből alakult, a Toscanini tanítvány Sergio Failoni karmesterről elnevezett kamarazenekar, amely első koncertjét 1990-ben a Pesti Vigadóban adja. A szólista Failoni Donatella zongoraművész, Sergio és Nelly Failoni egyetlen leánya.
1993-tól Rico Saccani világhírű karmester, 1999-től Ács János, a nagysikerű „Három Tenor” produkció karmestere vállalja a művészeti vezetői posztot. A zenekart egyre többször kell kibővíteni nagyobb apparátusra. Amikor 1995-ben Ennio Morricone, a híres olasz filmzeneszerző vezényli saját műveit Budapesten, már teljes szimfonikus zenekar szólal meg a koncertmester mögött.
Ettől kezdve az elismert hazai művészek mellett a legnagyobb világsztárok kérik fel a Failoni Kamarazenekart: Edita Gruberova, Kincses Veronika, Pege Aladár, Snétberger Ferenc, Katia Ricciarelli, Marton Éva.
Franciaországban Pierre Jourdan rendező figyel fel a zenekarra, ennek köszönhetően hosszú éveken át koprodukcióban jönnek létre az Imperial de Compiegne színház opera előadásai. A Figaro házassága elnyeri a francia kritikusok nagydíját. A NAXOS lemeztársaság sorozatot ad ki a Failoni Zenekar felvételeivel, melyeken közkedvelt operák és kevéssé ismert, pl. Dittersdorf vagy Arvo Part művek is hallhatók. A Sevillai borbély Londonban az Év lemeze díjat kapja.
Szinte magától értetődő, hogy José Cura első magyarországi fellépésén is a Failoni Zenekar közreműködik a zsúfolásig telt Erkel Színházban. A kezdeti elképzelések, mely szerint kamarazenei estek és kamaradarabok töltik ki majd a zenekar életét, háttérbe szorulnak.
Hogyan is lehetne nemet mondani például Placido Domingo, Rost Andrea, Miklósa Erika és Zucchero estjére, vagy Andrea Bocelli koncertjére, melynek közönsége megtölti a Budapest Sportcsarnokot.
2009-től bekerül a programba a fiatal tehetségek támogatása, ami nem csak egy-egy koncerten való szereplést jelent, hanem a legkiválóbbak számára folyamatos munkát is a zenekari próbákon és hangversenyeken.