Versenyszerepek:
Vera/Mabel (mezzoszoprán) - Camille DEREUX (Franciaország)
Tony Williams (tenor) - Peter FURLONG (USA)
Barrett (bariton) - Alexey BOGDANCHIKOV (Oroszország)
További szereplők:
Sally Grant - Jana TETOUROVÁ
Vezényel: Jiří PETRDLÍK
Díszlet: Jaroslav MALINA
Jelmez: Helena ANÝŽOVÁ
Rendező: Luděk GOLAT
A Josef Kajetán Tyl Színház (Divadlo Josefa Kajetána Tyla) produkciója az Armel Operaverseny és Fesztivál együttműködésével készült.
Marco TUTINO
Az egyik legjelentősebb kortárs olasz zeneszerző 1954-ben született, Milánóban. Nem csupán a neves olasz zenei társulatoknak írt kamara és szimfonikus műveket, hanem olyan rangos külföldi együttesek számára is komponált, mint a BBC Zenekara, a Berlini Rádió Szimfonikus Zenekara vagy a Moszkvai Szólisták. Számos operáját mutatták be: Pinocchio (1985, Genova, Vienna, Firenze); Cyrano (1987, Alexandria, Verona, Metz); La Lupa (1990, Livorno, Szeged, Palermo, Erfurt); Il gatto con gli stivali (Csizmás kandúr – 1997, Verona); Peter Uncino (Peter Hook – 2003, Verona, Genova, Milano, Róma); Le bel indifferent (2005, Macerata) és A lakáj (2008, Macerata). A II. János Pál Pápa imájára komponált Békedalát (Canto di Pace) Placido Domingo adta elő 2003-ban, az anconai Teatro delle Muse-ben. A Vita című operáját - amelyhez a Pulitzer–díjas Margaret Edson Wit című regényéből Patrizia Valduga írt librettót -, 2003-ban a Milánói Scala felkérésére komponálta. 1991 és 1994 között művészeti tanácsadóként dolgozott a Teatro Valli in Reggio Emilia-ban, ugyanezen időszakban a milánói Pomeriggi Musicali zenekar művészeti vezetője. 2002-ben nevezték ki a torinoi Teatro Regio művészeti vezetőjévé, 2006-tól pedig a bologna-i Teatro Comunale általános és művészeti igazgatója A lakáj című operája a híres rendező, Pier Luigi Pizzi (a Macerata operafesztivál művészeti vezetője) felkérésére készült.
AZ ELŐADÁS CSELEKMÉNYE:
Az 1960-as évek Londonjában játszódó társadalmi tanmese főszereplője Tony, egy elkényeztetett úrifiú, aki – áldozatul esve lakája cselszövéseinek –, rövid idő leforgása alatt totális erkölcsi mélypontra jut. A rafinált férfiszolga, Barrett „unokahúga” segítségével fokozatosan átveszi az irányítást Tony teljes háztartása és élete felett.
Tony hazatérve külföldről, új házba költözik. Barátnője, a jó családból való, ám karót nyelt és rendkívül unalmas Sally segít neki lakájt találni Barrett személyében. A két férfi nekilát a lakás felújításának. Miután Tony megkéri Sally kezét, Barrett egyre furcsábban kezd viselkedni: megzavarja a szerelmes párocskát, és amikor Sally virágot küld a beteg Tony-nak, a csokrot „elfelejti” átadni.
Pár hónappal később Barrett felmond, mert túl soknak találja a munkát, és egyedül nem bírja. Tony nem akarja elengedni, így végül beleegyezik, hogy alkalmazza Barrett vidéki unokahúgát, Verát, szobalányként. Vera fiatal és kívánatos lány. Tony első adandó alkalommal, amikor Barett vidékre utazik, elcsábítja.
Egy alkalommal, amikor Tony és Sally a lány szüleinek vidéki birtokán tett látogatásból térnek haza, Barrettet Tony hálószobájában találják, Verára pedig a fürdőszobában bukkannak rá. Tony vérfertőzéssel vádolja Barrettet, így a lakáj kénytelen bevallani, hogy Vera valójában nem az unokahúga, hanem a menyasszonya. Tony felháborodása egyértelművé teszi Sally számára, hogy neki is köze volt a szobalányhoz. Tony kivételével mindannyian elhagyják a házat.
Tony egyre jobban elhagyja magát, túl sokat iszik, és a ház is szemétdombbá alakul körülötte. Bár Sally megbocsát neki, többé nem talál magára. Egy nap a kocsmában – rendszeres ivászatai helyszínén – Barrettbe botlik. Szinte könyörög a férfinak, hogy mondjon fel jelenlegi helyén, és térjen vissza hozzá. Barrett kötélnek áll – azonban a köztük lévő úr-szolga viszony teljesen átalakul. Barrett már meg sem próbálja munkaadójának tekinteni Tonyt, úgy véli, az immár tökéletesen alkoholista Tony társadalmilag egyenrangú vele.
Barrett – ismerve Tony ízlését –, új szobalányt hoz a házhoz, Mabelt. Tony egyre több időt tölt a párocskával. Az alagsorban, a konyhában és Barrett szobájában űzik különös játékaikat. Sally próbálja jobb belátásra bírni Tony-t, azt is felajánlja neki, hogy költözzenek össze, de nem jár sikerrel. Tony bevallja, hogy Mabel a „közös” barátnője Barrettel, majd sok sikert kíván Sally új állásához.